Myyntivinkit


NÄIN ONNISTUT VARAINHANKINNASSA


Kirjoittanut



Markus Hautajärvi
+358 400 267 842
markus.hautajarvi@netmart.fi


Miksi myyntivinkit kannattaa lukea?

Käymme myyntivinkeissä läpi, mitä kaikkea ryhmän tulee huomioida varainhankintakampanjassa, jotta siitä tulee mahdollisimman onnistunut.

Varainhankintakampanjan tärkein asia on muodostaa ryhmän kampanjan tavoitteet ja ydinviesti. Kuinka paljon haluamme saada tuottoa? Minkälaisesta ryhmästä on kyse ja miksi teemme varainhankintaa? Miten voit tukea meitä?

Myyntivinkeissä käymme läpi lisäksi varainhankintakampanjan kohderyhmiä, myyntikanavia sekä miten viestit ryhmän jäsenille kampanjasta.



Siirry yhteenvetoon


6 Myyntivinkkiä:


1. Suunnittele kampanjan tavoitteet

  • Mitkä kohderyhmät haluamme kampanjalla tavoittaa?
  • Mitkä ovat ryhmän ja jäsenten myyntitavoitteet?

Kampanjan aluksi on tärkeää sopia yhdessä kampanjan tavoite. Sen jälkeen lopuissa kohdissa suunnitellaan, miten asetettuihin tavoitteisiin päästään.

Kampanjan tavoitteeseen kuuluu kaksi asiaa: mitkä kohderyhmät haluamme kampanjalla tavoittaa ja mikä on ryhmän ja sen jäsenten myyntitavoitteet ja kokonaistuotto.


Tavoitteet - esimerkki

Haluamme tavoittaa kampanjallamme kaikki määritellyt kohderyhmät.

Ryhmän tavoite on myydä 50 tuotetta. Lisäksi annamme jokaiselle jäsenelle henkilökohtaiseksi myyntitavoitteeksi 5 Storytel-kokeilujaksoa, 3 puhelinliittymää sekä yksi sähkösopimus. Näin kampanjan kokonaismyyntitavoite on 230 tuotetta ja 2250 euroa (kun jäseniä 20hlö).



2. Tunnista kampanjan kohderyhmät

  • Mitkä ovat kampanjamme kohderyhmät?

Kampanjan tavoitteena on tavoittaa kaikki määritellyt kohderyhmät. Nyt kirjataan, mitkä ovat ryhmän varainhankintakampanjan kohderyhmät.

Kohderyhmiin voi kuulua sekä ryhmän että jäsenten lähipiiri. Kohderyhmiin voi siten kuulua ryhmän seuraajat sosiaalisessa mediassa, ryhmän yhteistyökumppanit sekä jäsenten lähipiiri.


Kohderyhmät - esimerkki

  1. Ryhmän sosiaalisen median seuraajat Facebookissa ja Instagramissa
  2. Ryhmän yhteistyökumppanit
  3. Ryhmän sähköpostilista
  4. Ryhmän tapahtumien osallistujat ja katsojat
  5. Jäsenten
    • perheet
    • tutut
    • sukulaiset
    • naapurit
    • työkaverit


3. Suunnittele kampanjan ydinviesti

Hyvä ydinviesti on ytimekäs ja jää mieleen. Se on lyhyt ja vetoaa enemmän tunteisiin kuin järkeen. Tärkein osa ydinviestiä on MIKSI varoja hankitaan. Sen yhteydessä voit kertoa ryhmän tehtävästä. Näin vedotaan lukijan tunteisiin ja herätetään reaktioita.

  1. Miksi? Miksi teemme varainhankintakampanjan?
  2. Mitä? Mitä myymme, miten sinä ja me hyödymme?
  3. Miten? Miten voit tukea meitä.

Lisäksi viestiä voi tehostaa ryhmään liittyvällä kuvalla.

Some-postauksissa emojit lisäävät lukijoiden reaktioita, ja siten kasvattaa tuottoja. Sähköposti- ja Whatsapp-viesteissä ei välttämättä kannata käyttää emojeita, koska viestit ovat henkilökohtaisempia, jolloin emojien käyttö voi aiheuttaa osalle henkilöistä vastareaktion.


Ydinviesti - esimerkki

Seuramme tarkoitus on edistää lasten ja nuorten harrastustoimintaa sekä tuoda iloa ympärillemme. Nyt teemme varainhankintaa toimintamme tueksi 🙏

Toimintaamme voit tukea ILMAISEKSI nappaamalla itsellesi kuukaudeksi Storytelin äänikirjat 📕📒📔 - siis hintaan 0€ 😲😲 Saamme 5€ palkkion jokaisesta Storytel-kokeilujaksosta. Sivuillamme on myös muita hyviä etuja 🧘📱📺

TOIMI NÄIN:
👉 (KOPIOI OMAN VERKKOKAUPPASI LINKKI TÄHÄN)
Valitse haluamiasi etuja ja samalla tuet ryhmäämme!

Kiitos tuestasi 💚



4. Valitse käytettävät myyntikanavat

Myyntikanavia pitkin tavoitat määritellyt kohderyhmäsi. Myyntikanavia ovat esimerkiksi Facebook, Instagram, sähköposti, myyjäisissä esitteet, flaijerit naapureiden postilaatikoihin tai vaikka tapahtumissa osallistujille.

Myyntikanavia on lukematon määrä. Mutta myös kanavan laatuun tulee kiinnittää huomiota. Parhaiten myynnin saa aikaan suorakontaktoinnilla eli esimerkiksi puhelimella tai kasvokkain. Verkkokaupan osoite kannattaa aina laittaa viestillä tai sähköpostilla.

Valittuasi myyntikanavat käy jokainen kohderyhmä läpi ja valitse, millä myyntikanavalla aiot tavoittaa heidät.


Myyntikanavat - esimerkki

  • Facebook - ryhmän seuraajat
  • Instagram - ryhmän seuraajat
  • Puhelinsoitto - jäsenten tutut ja sukulaiset
  • Whatsapp - jäsenten tutut ja sukulaiset
  • Sähköposti
    • Ryhmän yhteistyökumppanit
    • Ryhmän sähköpostilista
    • Jäsenten työkaverit
  • Flaijerit
    • Jäsenten naapurit
    • Ryhmän tapahtumien katsojat ja osallistujat
  • Esite myyjäisissä - tapahtuman osallistujat


5. Jäsenten opastaminen

Jäsenille voi lähettää opastavan viestin, jossa kerrotaan kampanjasta, myyntitavoitteista sekä vinkkejä miten myyntiä voi tehdä.

Jäsenet saadaan sitoutettua kampanjaan osallistamalla heitä kampanjan suunnitteluun sekä antamalla henkilökohtaiset myyntitavoitteet. Vaikka kaikki eivät pääsisi tavoitteisiin, on tärkeää, että kaikki yrittävät. Muista viestiä jäsenille kampanjan ja myynnin etenemisestä sekä tsemppaa kampanjan edetessä.

Jäsenille kannattaa laittaa malliksi ryhmän ydinviesti ja esittelyvideo.


Viesti jäsenille - esimerkki

Tehdään uudenlainen varainhankintakampanja hankkiaksemme varoja tulevaa kisamatkaa varten. Myynti tapahtuu verkkokaupallamme, jonka osoite on: (KOPIOI OMAN VERKKOKAUPPASI LINKKI TÄHÄN)

Meidän ei tarvitse itse rahastaa tai toimittaa tuotteita, vaan palvelu toimittaa ne automaattisesti.

Jotta saisimme tarvittavat varat hankittua, tulee jokaisen koittaa myydä 5 Storytel-kokeilujaksoa, 3 puhelinliittymää sekä yhden sähkösopimuksen. Näin saisimme kerättyä kassaan 2000 euroa (20 jäsentä).

Hyviä kohderyhmiä ovat esimerkiksi tutut ja sukulaiset, naapurit ja työkaverit. Heitä kannattaa tavoitella soittamalla, Whatsappilla, sähköpostilla tai flaijereilla. Lisäksi ryhmämme postauksen jakaminen somessa auttaa!

Kerron tuottomääriä myynnin edetessä. Kampanja kestää 1kk. Eiköhän kerätä hyvä tuotto!

Jos teillä on hyviä ideoita myyntiin, niin jaetaan parhaat vinkit ✌️



6. Seuranta ja jatkuvuus viestinnässä

Seuraa, tavoittaako ydinviestinne halutut kohderyhmät ja saako se heissä reaktion aikaan. Reaktion tehokkuutta voi seurata sometykkäyksistä ja saadusta myynnistä.

Viestiä on tärkeää toistaa muutaman päivän välein. Monet eivät reagoi ensimmäisellä kerralla tai näkevät sen tilanteessa, jossa eivät kerkeä tukemaan, joten muutamalla toistolla saatte paremman tuoton.


Viestin toistaminen - esimerkki

Laskeskelimme vähän. 🤓✌️

Jos jokainen jäsenemme tilaisi kuukauden mittaisen MAKSUTTOMAN kokeilujakson Storytelin äänikirjapalveluun seuramme kampanjakoodilla, saisi seuramme siitä 15 000 euroa. 🤑

No joo, aika paljon vähempikin riittäisi, mutta jokainen euro tulisi tarpeeseen.

MITÄ VOIT SIIS TEHDÄ?

Mene osoitteeseen:
👉 (KOPIOI OMAN VERKKOKAUPPASI LINKKI TÄHÄN)
Valitse haluamiasi etuja ja samalla autat ryhmäämme!

KIITOS 💚💚💚
Ps. Voit lisätä tykkäyksillä, kommenteilla ja jakamisella näkyvyyttä 🌟



Yhteenveto


  1. Aseta kampanjalle ja jäsenille myyntitavoitteet
  2. Varmista, että ydinviesti tavoittaa kohderyhmät
  3. Varmista, että lukija ymmärtää ydinviestisi:
    • Miksi minun pitää tukea
    • Miten hyödymme
    • Mitä minun pitää tehdä
  4. Viesti herättää lukijassa reaktion ja saa hänet tukemaan ryhmää
  5. Ensimmäiseen viestiin monikaan ei reagoi, joten älä lannistu, vaan toista viestiä!



Onnistuneet kampanjat ja viestin toiston tärkeys




HyPS: 1. viesti

Hyvinkään Palloseuran ensimmäinen kampanjapostaus noudatteli normaaleja seuran reaktiomääriä.

Tällä postauksella seuraajat saivat ensimmäisen kerran tietoonsa, että HyPSillä on varainhankintakampanja menossa.

Mutta vasta toinen postaus sai ihmiset kunnolla liikkeelle ja tuottoa seuralle. Katso alta.




HyPS 2. viesti

Hyvinkään Palloseura onnistui aktivoimaan seuraajansa kampanjan toisella postauksella. Tässä vaiheessa suurin osa seuraajista oli jo tietoisia meneillään olevasta kampanjasta ensimmäisen postauksen ansiosta.

Postaus tavoitti yli 10 kertaisen määrän heidän normaaliin postaukseen verrattuna.

Toinen postaus itsessään oli onnistunut, koska sen ydinviesti on selkeä:

  1. Kyllä me tästä selviämme - Tunteisiin vetoava syy kampanjalle
  2. Mitä seuraajat saavat tukemalla
  3. Miten tukeminen tapahtuu
  4. Tehostaa ydinviestiä kuvalla


Helppoa varainhankintaa

Copyright Varainhankkija.fi 2020

Background photo by Lucélia Ribeiro